Rosviks tredje åldersgrupp:
Äventyrare (åk. 6 – 8)

När du går i sexan på mellanstadiet till åttan på högstadiet kan du börja i Scouterna och kommer då bli Äventyrare.

När du är Äventyrare får du prova på en massa olika saker, som att bygga, elda och tälja, men till skillnad från hur man gör i skolan läser vi inga böcker om knivar och att bygga; vi lär oss genom att göra, genom att få göra det på riktigt istället. Så då testar vi att tälja en grillpinne eller bygger något uppe bland trädgrenarna. Nya äventyrare får också ta knivmärket och vissa andra märken med. Vi har aktiviteter med Äventyrare från andra kårer här i Norrbotten och när du har varit äventyrare i ett år kan du också bli erbjuden att gå utbildningen Leda Patrull.

Medan vi gör det samarbetar vi alltid i patruller, små grupper där alla är med och bestämmer. Det är smart, för tillsammans kan man alltid hjälpas åt att hitta på ännu roligare saker. I Äventyrarna i Rosvik har vi en patrull, Björnen.

I Scouterna kan du hitta på nästan vad som helst, från att leka nya lekar och bygga kojor i skogen som man kan sova i, till att pyssla och laga mat. Du får uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul medan vi utforskar världen tillsammans. När man är scout gör man alltid sitt bästa men det gör inget om det råkar bli fel, därför brukar vi tänka lite på hur allting gått till så att vi blir bättre till nästa gång.

När du blir äldre byter du åldersgrupp och får en ny patrull.

Vill du gå med i Scouterna i Rosvik?
Klicka här!

Spårarscout – Tallåskyrkan

Upptäckare 10-12 år - Bromölla scoutkår    Äventyrarscout 12-15 år    Utmanarscout 15-19 år    Scoutmärkena – Tallåskyrkan