Att hålla sig varm och torr

Visst har du hört orden ”Kläder efter väder”?
Som scout är det bra att ha rätt utrustning till rätt aktivitet och packningen som tas med ska skilja sig mellan ett vanligt scoutmöte och ett läger. Det är först när man har varit scout i några år och kanske skall ut på längre äventyr som investering i mer exklusiv utrustning kanske blir aktuellt. Efter ett tag lär sig scouterna vad som behövs, men här kommer lite tips.

Torsdagar

För en vanlig torsdag rekommenderar vi stadiga skor, anpassade till snö eller slask. Ett par slitstarka byxor t.ex. arbetsbyxa eller friluftsbyxa. Scoutskjorta, munkjacka eller varmare tröja. Ett regnställ eller jacka och täckbyxor beroende på säsong och såklart! Reflexväst, pannlampa och kniv (när du har tagit knivmärket).

Övernattning

Att ligga och frysa en hel natt i ett mörkt tält tycker ingen är särskilt roligt, så en bra sovsäck med passande liggunderlag kan göra allt för en god natts sömn. Till hajken kan ett vanligt liggunderlag samt ett uppblåsbart vara en bra kombo, ett annat tips är att ha en nattmössa eller gosedjur. Bra är också om man har packpåsen som är så stor att scouten själv kan packa ihop sin sovsäck.

Ett avslutande tips är att scouterna själva plockar fram vad de skall ha med sig på lägret och att ni tillsammans kollar av packlistan. Att scouten vet vad som finns i packningen ökar chansen för att prylarna kommer hem igen, eller hittas i väskan när lägret pågått ett par dagar. Vi har haft scouter som hittar tandborsten när det är dags att packa ihop allt…

Mobiltelefon?

Lämnar vi gärna hemma, eller i ryggsäcken. Vi vill att mobilen ska användas till att lösa uppgifter eller kanske fotografera med, men i övrigt får den gärna hålla sig borta.

Att ha kontakt med föräldrar hemma kan vara skönt, men för yngre scouter kan det istället förstärka hemlängtan när man hör mamma eller pappas röst. Ledarna har därför oftast en rekommendation vad som gäller angående mobiltelefoner för det aktuella lägret eller hajken – om den behövs eller kan lämnas hemma.

Packlista

Här är två enklare packlistor, en för hajk och en för läger
Hajk  och Läger

Och kom ihåg!

Vi rekommenderar att det är scouten själv som packat, för att enkelt kunna packa med allting hem också.