Skjorta

Scoutskjorta

Scouter har alltid burit scoutdräkt och olika varianter finns i hela världen. Grundplaggen i scout- dräkten är scouthalsduk med antingen t-shirt, pikétröja eller skjorta. Använd det som du är bekväm i. Scouting sitter inte i kläderna, men när alla har samma kläder skapar det större gemenskap och mindre olikheter. När scoutrörelsen startades i början av 1900-talet infördes scoutdräkten av just dessa anledningar. Vanliga kläder var vid den tiden inte lämpliga för rörliga lekar och friluftsliv. Grundaren Robert Baden Powell menade också att en enhetlig dräkt minskar skillnader som finns mellan olika sociala grupperingar i samhället.

Du känner enkelt igen en scout med sin skjorta och tillhörande halsduk, ofta täckt med olika märken. Men hur ska alla dessa märken sitta och var köper man sin skjorta?

Frågor & svar om Scoutdräkten

Måste jag köpa en skjorta? Nej, men många som är scout har en. Andra kläder du kan köpa i scoutshoppen är en pikétröja eller t-shirt istället.

Halsduken då? Den får du av kåren när du blir invigd scout. Då vi är en EFS Salt Scout-kår är vår halsduk gul, men det finns även andra halsdukar, som den svenska scout-halsduken som några av dina ledare har.

Spelar det någon roll vilket märke som sitter var? Finns det olika typer av märken? Ja och ja. Det finns vissa traditioner i märken hos scouterna, ofta visar ett märke på något man gjort, eller något man kan, vilken kår man tillhör eller liknande. På läger får man ett märke särskilt för just det läger, och vissa kårer eller patruller hittar på sina egna märken. Oftast syr man fast sitt märke på skjortan, men man kan även fästa det på en lägerbålsfilt/scarfen eller en hatt. Märken som du har bytt till dig eller fått men inte praktiskt förtjänat sätts inte på scoutsjortan.

Vi på kåren använder oss av bevis-, intresse- och åldersmärken, för att visa hur gammal en scout är och vad vi har gjort tillsammans. Ledarna delar ut märken vid 2 tillfällen per termin, på julbasaren och våravslutningen. Utöver det kan hajk-märken och lägermärken delas ut på plats.

Varje scout får ett exemplar av märket, därefter kan man köpa ett nytt för 10 kr/st om det skulle försvinna eller om man vill ha ett till.

Köp skjortan här!

Scouternas shop »